Onze Ralf, Senior Data Manager deelt zijn verhaal!

‘Want ja, zonder data geen businesscase, zonder businesscase geen investering in nieuwe ontwikkelingen’. Onze collega Ralf werkt met plezier op de afdeling Data Management en Development als Senior Data Manager. Benieuwd waar hij zich mee bezig houdt? Lees verder!

Even voorstellen!

Hoi ik ben Ralf! Als Senior Data Manager werk ik op de afdeling Data Management en Development, waarbij we kijken welke nieuwe tools en technieken er op de markt zijn. Ik heb altijd al interesse gehad in data.  In mijn eerste jaren als databasemarketeer bij innogy maakte ik al kennis in de uitdagende markt waarin we ons begeven. Toenemende concurrentie en de steeds snellere verduurzaming van de samenleving. De stroomversnelling op verduurzaming zorgde er ook voor dat de organisatie veranderde en de afdeling waar ik nu werk, Marketing Development, opgericht werd 2 jaar geleden. Mijn afdeling richt zich op marketing ontwikkelingen. Onder andere op energie + (o.a. zonnepanelen, dakvrienden, laadpalen, woonveilig), strategische marketing, branding, digital en natuurlijk data! Het werk valt goed te combineren met het vaderschap. Je hebt de mogelijkheid, als het werk het toelaat om flexibel op kantoor of thuis te werken. Super leuk om zo wat meer van het opgroeien van je kind mee te krijgen.

Nieuwe tools en technieken in de markt!

Denk hierbij aan opzetten van data lakes in plaats  van ‘traditionele’ databases, gebruiken van nieuwe analyse toolings zoals Python en R, maar ook gebruik maken van tools om data samen te brengen. Met slimmere algoritmes, toolings en combinatie van data (en niet te vergeten leuke en slimme collega’s die dit allemaal mogelijk maken) weten we nog beter waarmee we onze consumenten kunnen helpen in de energietransitie. En  als we mooie usecases in Nederland hebben ontwikkelt, delen we dit natuurlijk met onze innogy collega’s in Europa.

Gave projecten en leuke collega’s

Vanaf eind 2017 werk ik aan een gaaf project, het opzetten van een customer data platform waarbij we zoveel mogelijk relevante data uit het hele bedrijf willen samenbrengen in een 360 graden (klant)beeld. Zo geven wij de klanten een optimale service en dienstverlening, passend bij de actuele behoefte van de klant, of dat nu een nieuw contract voor stroom en gas is, zonnepanelen, een laadpaal voor je elektrische auto of natuurlijk ook voor een gewone vraag. Aan het begin van het jaar zijn we gestart met een pilot, welke we met succes af hebben kunnen sluiten. Na de succesvolle pilot is besloten om dit grootst uit te gaan rollen. Als eerste in Nederland en later ook in de rest van Europa. Gezien het internationale karakter van de uitrol werk ik dagelijks samen met collega’s van verschillende afdelingen in zowel Nederland als de rest van Europa. Een uitdagend project, maar allen met hetzelfde doel: samen de beste service en dienstverlening voor de klant realiseren.

De energiewereld op z’n kop

De energiewereld verandert in een razend tempo. We worden als Nederlanders steeds duurzamer, wekken meer groene stroom op, installeren zonnepanelen op eigen dak of op dat van boeren (en vervangen de oude asbestdaken), investeren in laadpalen voor elektrische auto’s en hebben slimme energiemeters. Een kleine aantal voorbeelden van alle ontwikkelingen waarin we binnen ons bedrijf aan meewerken, maar allen gebaseerd op gedegen onderzoek en beschikbare data. Zonder data geen businesscase, zonder businesscase geen investering in nieuwe ontwikkelingen.

                                                                Bekijk onze vacatures