Een middag op stap met monteur Herman

Dichterbij de klant. Dat is waar ons merk Essent naar streeft. Onze collega Bianca van Hamond heeft dat letterlijk mogen meemaken! Ze vertelt ons over haar middagje meelopen met een servicemonteur van Kemkens.

Even voorstellen!

Mijn naam is Bianca van Hamond en ben werkzaam bij innogy als Corporate Paralegal bij afdeling CoE Legal, Compliance & Data Protection (LCDP).  

Op 12 juli heb ik een middag meegelopen met monteur Herman (62 jaar) van Kemkens. De reden dat ik mee ben geweest met de monteur is dat ik het een ontzettend goed idee vind om als Essent zijnde dichter bij de klant te komen. Door die klant bestaat Essent immers. En hoe kun je dat beter doen dan door mee te gaan met een service monteur naar de klanten toe.

Ik heb bewust gekozen voor Kemkens omdat ik vanuit mijn werk niet veel contact met Kemkens heb (is namelijk een minderheidsdeelneming).
Ik heb daarentegen wel veel contact heb met de overige service partners (Energiewacht NV, Geas Energiewacht BV, Volta Limburg  BV en EGG Holding BV) omdat dit meerderheidsbelangen zijn.

'Levert samen met Essent'

Ik word welkom geheten door een monteur in een polo van Kemkens en de tekst 'Levert samen met Essent'. Vol trots laat hij mij het kantoor van Kemkens aan de Merwedestraat in Oss zien. Van de planning, de kantine tot aan het magazijn. “Het enige energie neutrale gebouw in Oss!” zo vertelt Herman. Herman werkt sinds 1999 voor Kemkens en daarvoor vanaf 1986 bij een voorloper ervan. Het gebied van Kemkens bestrijkt Brabant, Limburg en Gelderland vertelt hij vol passie.

Onderweg naar het 1e adres vertelt Herman op de vraag wat Kemkens doet aan het tekort aan monteurs trots over de 'Talentencampus'. Onder de naam InstallOne is Kemkens verbonden aan de ROC Leijgraaf en wordt daar praktijkles door Kemkens gegeven aan MBO-studenten. Leraren van de ROC geven de theorielessen.

Problemen snel opgelost

Het 1e adres bevindt zich in een volksbuurt in Oss. Storing, geen warm water. Al gauw is het probleem opgelost. De waterdruk in de Vailliant-ketel is veel te laag. Water wordt bijgevuld en vulslang wordt achtergelaten. Na iedere storing of onderhoudsbeurt worden foto’s gemaakt van de ketel. Dit om aan te kunnen tonen dat de ketel  en de plaats waar de ketel zich  bevindt correct wordt achtergelaten. Maar ook dat als er in de toekomst iets mis zou zijn met de ketel men vanuit het kantoor van Kemkens via de foto van de display de bewoner de ketel kan laten resetten.

Kemkens beschikt over het programma Field Mobility Suite. In dit systeem, dat gekoppeld is aan google maps, kunnen de monteurs info achterlaten over de uitgevoerde werkzaamheden en gebruikte materialen zodat direct, indien nodig, nieuwe materialen worden besteld. De bewoner dient akkoord te geven via een handtekening op de telefoon van de monteur en bij particuliere keteleigenaren kunnen zij via een volmacht op dezelfde telefoon ervoor zorgen dat de factuur wordt betaald. Een zeer efficiënt systeem.

Onderweg naar het 2e adres vertelt Herman dat Kemkens ook sinds kort slimme meters vervangt voor de netbeheerders in 4 rayons (Oss, Den Bosch, Tiel, Nijmegen, Arnhem). Op het 2e adres wordt een controle uitgevoerd aan een warmtepomp. Herman legt aan de bewoner uit hoe de warmtepomp werkt. De pomp kan zowel verwarmen als koelen. De warmtepomp is in orde en na wat schoonmaakwerkzaamheden op naar het 3e adres.

Op het 3e adres wordt onderhoud uitgevoerd aan een Intergas ketel. Herman vertelt dat de bewoners automatisch via het systeem van Kemkens een sms, kaartje en mail ontvangen waarin het bezoek van Kemkens wordt aangekondigd. Bij ketels met een gasaansluiting wordt bij het onderhoud standaard de gasdruk gemeten en wordt gemeten of er gas en koolmonoxide vrij komt.

Er komt een melding binnen dat er in een woning een brandlucht in de badkamer wordt waargenomen. Herman vertelt dat de flat onlangs is gerenoveerd door Kemkens. Bij binnenkomst ruiken we wel een aparte lucht maar het is zeker geen brandlucht. Met de bewoner wordt afgesproken dat ze contact opneemt met de woningbouwvereniging, zodat het bouwbedrijf dat de renovatie heeft uitgevoerd komt kijken. Het ligt vermoedelijk aan het afvoersysteem van de douche.

Een écht familiebedrijf

Het loopt tegen half vijf en Herman vraagt of ik nog even bij de Talentencampus langs wil gaan. Herman laat mij glunderend het gebouw zien en vertelt vol trots dat er zelfs studenten vanuit Arnhem komen. Dan terug naar het kantoor aan de Merwedestraat. De monteurs werken van 8 tot half 5.

Op kantoor aangekomen is dat al vrijwel leeg, maar toch laat Herman mij nog even het callcenter zien en laat hij mij kennismaken met wat personeel. Kemkens is een echt familiebedrijf zo zegt Herman en de directie bestaat uit gewone mannen. Je voelt de verbondenheid met het bedrijf en dat hij trots is op het bedrijf Kemkens.

Al met al een zeer interessante middag gehad. Eigenlijk had ik tegen de winter een middag mee moeten lopen, zo vertelt Herman. Nu komen er circa 20 storingen per dag binnen, maar in de 'opstartperiode' kan dat oplopen tot wel 100. Onder de indruk van de efficiency van Kemkens, de verbondenheid met het bedrijf en het gevoel van 'hart voor de zaak' rij ik terug naar het kantoor van Essent…