Een middag mee met Guus van Volta Limburg

Léon Römers vertelt over zijn ervaringen bij de middag meelopen met een servicemonteur van Volta Limburg. Op donderdag 16 augustus mocht hij een middag mee met Guus Raven in de omgeving van Brunssum (Zuid-Limburg). Guus (23 jaar) is drie jaar in dienst bij Volta Limburg en werkt als servicemonteur aan alle toestellen die Volta Limburg onderhoud.

Keukengeiser

Zo ook vandaag, Guus heeft vanmorgen 7 adressen bezocht waar onderhoud aan de keukengeiser nodig was. Bij het eerste adres dat wij samen bezoeken hangt ook een keukengeiser waarvan het water te heet is. Dat heeft Guus snel bijgeregeld en daarnaast maakt hij, nu hij toch aan het toestel bezig is, dit gelijk schoon. Nieuwe onderdelen zijn voor deze toestellen niet meer te krijgen, dus wordt er veel op de zaak gerepareerd en van onderdelen uit oude toestellen gebruik gemaakt.

Slimme thermostaat

Bij het tweede adres dat we bezoeken brandt de CV voortdurend en dat is bij de temperaturen van de laatste tijd natuurlijk overbodig. De klant heeft daarom de CV uitgetrokken. Blijkt dat de slimme thermostaat geen verbinding met de ketel heeft en ook de door de klant geïnstalleerde app op zijn smartphone kan geen verbinding maken. Guus belt even met de ketelfabrikant en aangezien de storing al eerder voorgekomen is, en de ketel  in mei van dit jaar geplaatst is wordt onder garantie de slimme thermostaat vervangen.

Waterlekkage

Op het 3e adres weer een heel ander probleem: de waterdruk is te laag en herhaaldelijk bijvullen helpt niet. Er zit dus ergens een lekkage waarbij het expansievat meteen als verdachte wordt vervangen door Guus omdat er aan de rand – waar de twee helften van het vat aan elkaar zitten – behoorlijk wat roest zit en dit goed de oorzaak van de lekkage kan zijn. Na een visuele inspectie van de ketel en de binneninstallatie, waarbij geen zichtbare lekkages gevonden worden, biedt Guus de klant aan om – als het probleem nu nog niet verholpen zou zijn – een druktest te doen op de ketel en de binneninstallatie, om uit te vinden waar het lek zit.

Te lage waterdruk warm water

Bij het volgende adres is er vanmorgen een nieuwe elektrische boiler geplaatst, maar de bewoner heeft gebeld met het kantoor dat de warmwaterdruk te laag is. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn en nadat Guus de doorstroombegrenzer uit de kraan gehaald heeft en de klant adviseert om ook de perlator te ontkalken, kunnen we door naar de laatste klant.

Grote beurt combitoestel

In de kelder hangt een combi-ketel die toe is aan een (reguliere) grote beurt. Dat is voor Guus inderdaad behoorlijk routine werk, aangezien hij vaak aan dit type toestel heeft gewerkt. Het toestel wordt grondig schoongemaakt , de nodige pakkingen en de ontsteekpen wordt vervangen en tot slot worden alle afstellingen gemeten en wordt het toestel op de juiste waarden ingeregeld.                                                                                                       

Deze middag heb ik kunnen meemaken dat het werk van een servicemonteur behoorlijk veelzijdig, afwisselend en uitdagend is. Guus komt allerlei verschillende problemen tegen die hij in korte tijd oplost, daarbij scheelt het dat Guus op een prettig manier met onze klanten communiceert. Hij is leergierig en dat is - gezien de ontwikkelingen in de branche  - ook nodig om ook aan nieuwe toestellen zoals warmtepompen te kunnen werken.

Gelukkig merk ik dat er ook veel aandacht is voor mijn eigen werkgebied (HSE) bij Volta Limburg. Het was leuk en interessant om weer eens wat dichter bij onze klanten te komen. Deze middag deed me terugdenken aan het begin van mijn loopbaan bij Nutsbedrijven Maastricht en MEGA Limburg waar ik als inspecteur/adviseur ook bij veel klanten in Zuid Limburg kwam.