Undercover Boss bij Volta Limburg

‘Want zo voelde het wel een beetje. Hoewel ik natuurlijk niet bij Volta werk. Of Undercover was. Of Boss ben. Maar toch. Als Markt & Proces Consultant met een LEAN-Green Belt op zak zag ik wel een paar verbeterpunten.’ Janneke Eysbroek vertelt hoe zij haar middagje meelopen heeft ervaren.

Meelopen met Stefan

‘Op een zeer warme donderdagmiddag, 16 augustus, liep ik mee met Stefan. Stefan is sinds 3 jaar Service Monteur bij Volta Limburg. Hij bedient Maastricht & omstreken. Voordat hij bij Volta ging werken, was hij installatiemonteur. Toen dat bedrijf failliet ging, maakte Stefan de overstap naar Volta. En hij is er trots op hier te werken. Hij vindt Volta een goede werkgever. De arbeidsvoorwaarden zijn goed en hij wordt lekker vrijgelaten. Ook krijgt hij alle kansen om zichzelf verder te ontwikkelen. Volta stimuleert haar medewerkers actief om opleidingen te volgen. Stefan start dan ook volgende week met zijn opleiding tot Service Technicus.’

Bloedhete zolder

‘Ik tref Stefan op de zolder van een ouder echtpaar, in de Kastelen-wijk in Maastricht. Daar pleegt hij het 2-jaarlijks onderhoud aan de cv-ketel. Tussen het carnavalspak en de vakantiespullen is hij aan het werk. En aan het zweten: buiten is het 28 graden vandaag. Je kunt je vast wel voorstellen hoe warm het dan is op een zolder. Zo eentje zonder ramen of ventilatie, waar je alleen met een vlizotrap komt. Op de vierkante postzegel is hij aan het werk. Best knap, voor een kerel van ca. 1.85 meter en 130 kilo.Terwijl ik op de vlizo-trap hang, maken we kennis en vertelt Stefan over zijn werk. De werkzaamheden, gebruikte materialen en foto’s van de ketel worden in de app van zijn tablet gezet. Na een handtekening van de klant en het afslaan van een kopje koffie gaan we naar het volgende adres.’

Pokkeherrie

‘Hier is een storing aan de geiser. Jawel, ze bestaan nog! Stefan haalt het hele apparaat uit elkaar. Een verkalkt rubberen onderdeel blijkt de boosdoener. Die wordt vervangen. Alle onderdelen worden netjes (en met liefde) schoongemaakt en de geiser weer in elkaar gezet. Stefan wijst me op de koolmonoxidemelder die in de keuken hangt. Volta levert deze melders als service, bij elke klant met een geiser. Hij controleert de datum: deze mag tot 2022 blijven hangen. Dan demonstreert hij de werking. Inderdaad, een pokkeherrie… Tot slot meet hij zelf nog even de CO- en koolmonoxide-uitstoot. Van het resultaat maakt hij een foto, die in de app wordt toegevoegd aan het dossier van deze geiser.

Geef die mannen een ventilator

‘Op de volgende 3 adressen moeten de ketels schoongemaakt worden. Raad eens waar die hangen… Stefan heeft meerdere schone shirts bij zich, zodat hij bij elke klant fris voor de dag kan komen. Hoewel dat vandaag wel een behoorlijke uitdaging is. Maar Stefan klaagt niet, hij is het gewend. Het hoort bij het vak, vindt hij. Als groot fan van airco’s zie ik echter nog wel een verbeterpunt. Het moet toch mogelijk zijn om die mannen van een ventilator te voorzien. Bij elke ketel is immers een stopcontact. Misschien kan het fancy in de gereedschapskoffer worden gebouwd, dan hoeven de monteurs niet nog meer spullen die vlizotrappetjes op te sjouwen.

Tussen de bedrijven door geeft Stefan me nog 3 tips:

  • Gooi elk half jaar een scheut HG Duo Ontstopper in de condens-afvoer, dan gaat het een stuk langer mee
  • Neem altijd een servicecontract, dan ben je uiteindelijk voordeliger uit (inderdaad, die heb ik niet)
  • Maak gebruik van de personeelskorting op eigen producten: die krijgen we o.a. op servicecontracten en ketels, koop én huur

Met deze waardevolle tips op zak neem ik afscheid van Stefan. Ik sluit aan in de file terug naar Brabant, ondertussen terugkijkend op een leerzame en, laten we eerlijk zijn, gezellige middag.