Collega Dirk loopt mee met de Energiewacht Groep!

Dichter bij de klant dan echt bij de klant over de vloer kun je natuurlijk niet komen. Dirk de Vries, Tax Specialist Indirect Tax, mocht 16 augustus een middagje meekijken met Wouter, al 15 jaar servicemonteur van de Energiewacht Groep in Zwolle. En, hoe was de dag?

Hét gezicht van innogy

‘Uit de verschillende mogelijkheden koos ik ervoor om mee te lopen met een van de CV-monteurs van Energiewacht Groep. In mijn ogen vormen juist zij het gezicht van innogy, omdat ze dagelijks bij onze klanten over de vloer komen en écht contact met ze hebben. Heel goed dat ook een stafmedewerker als ikzelf een keer de kans krijgt deze klantencontacten te ervaren.’

‘Donderdag ging ik dus met Wouter op pad om vijf klanten in Zwolle te bezoeken voor onderhoud of het verhelpen van storingen aan de verwarmingsapparatuur. Na eerst gezellig te hebben geluncht en de rest van het team te hebben ontmoet, konden we de weg op. Wouter begint zijn route meestal vanuit huis. Maar hij moet ook regelmatig langs het magazijn van Energiewacht Zwolle. Zo heeft hij ook regelmatig contact met zijn collega’s.’

Geen dag hetzelfde

De route ging die middag langs veel verschillende klanten. Niet alleen leuk en afwisselend, maar het liet ook zien dat je als monteur een groot aanpassingsvermogen moet hebben. En het klinkt als een cliché, maar net als voor mijn werk geldt ook hier: geen dag is hetzelfde. Zo begon de middag met een afspraak voor een kleine onderhoudsbeurt aan een CV-ketel bij een gepensioneerde medewerker van Essent. Hij vertelde met trots nog steeds alle ontwikkelingen ‘in het Brabantse’ te volgen.’

‘En waar deze klant de monteur ongestoord zijn werk liet doen, hield de klant op het volgende adres ons juist goed in de gaten. Helaas kwamen er voor deze klant extra kosten bij, vanwege achterstallig onderhoud. Klant nummer drie was weer een situatie die we allemaal wel kennen: nét als de monteur er is, vertoont het apparaat het mankement niet! De klant had echter een duidelijk verhaal, en het mankement kwam meer voor in het appartementencomplex. Misschien een verbeterpuntje voor de intake door Front Office?’

‘Een aardlekschakelaar die aanslaat zodra de boiler wordt gebruikt kan maar één ding betekenen: kortsluiting door lekkage. Ofwel: de boiler vervangen. De vervolgafspraak was snel gemaakt, en de klant was vol begrip en bood ons koffie aan die we gezellig pratend opdronken.’

Gezellig wat drinken

‘De laatste klant op de rit had een speciaal soort CV-ketel. Hiervoor moest een ‘gateway’ worden aangesloten op de router. De wat oudere dame moest akkoord geven op de verwerking van de gegevens. Leuk om te zien dat deze oudere dame helemaal was meegegaan met de tijd. Ze kon zelfs niet wachten met de app aan de slag te gaan en had geen verdere uitleg nodig. Veel belangrijker vond ze het dat we nog even bleven om wat te drinken!'

‘Al met al een bijzonder leerzame, maar  vooral leuke dag. Geen klant is hetzelfde en iedere klant is er één. Ik wil Energiewacht Groep en in het bijzonder Wouter bedanken voor deze kans en kan iedereen aanraden ook eens proberen mee te lopen!'